De hebberige kaken van socialen-media bedrijven slaan dicht

18-11-2020

Hap, ik heb je!
En als jouw smaak mij niet bevalt, kots ik je toch gewoon uit!

Het leek allemaal zo mooi in de beginjaren van het internet.
Na aanvankelijk een rustige start werd beginjaren '90 van de vorige eeuw internet steeds meer gemeengoed. Nederland liep in vergelijk met andere Europese landen zelfs voor met de ontwikkeling van internet zoals wij het nu kennen.

De ontwikkelingen volgden elkaar razendsnel op.
En zo was er eind jaren '90 het éérste sociale netwerk, SixDegrees.com 

In Nederland kwam in april 2000 de voorloper van Hyves, CU2 in opkomst.
CU2 staat voor het Engelse 'See You Too' en was toen één van de grootste jongerenwebsites van Nederland en de eerste in de generatie profielenwebsites.
Ook Microsoft liet van zich horen met MSM-Messenger. Later opgevolgd door Windows Live Messenger.
Niet eerder in de geschiedenis was het zo makkelijk om met elkaar in contact te komen en blijven.

Gelukkig was er intussen ook Google. Zij kwamen met een zoekmachine die het voor ons makkelijker maakte om alle veranderingen bij te houden. Voor ons gemak bedacht dus. Alles wat op internet gebeurd houden ze bij.
Op 1 maart 2005 had de zoekmachine Google meer dan 8 miljard webpagina's geïndexeerd, terwijl dat in het begin van 2004 nog de helft was.

Ook in 2004 kwam podcasting in opkomst. Mensen konden daarmee hun eigen audio-uitzending maken waarbij het geluidsbestand op aanvraag werd aangeboden door middel van webfeeds. Tot de dag van vandaag zijn podcastings in Nederland niet echt populair.

'Waar Hyves de strijd verloor begon Facebook steeds meer aan populariteit te winnen'

TIP: Sinds enige tijd is er in Nederland een geheel Nederlandstalig Facebook alternatief; FriendWeb.nl 

Als in 2005 YouTube wordt opgericht duurt het niet lang voordat het populair is. In 2006 staat YouTube dan ook in de top 10 van de meest bezochte websites van de wereld. Ook in Nederland wint deze website snel aan populariteit. Zelf videofilmpjes maken en uploaden om aan de rest van de wereld jouw trucjes te kunnen laten zien is mateloos populair. Google weet dan ook niet hoe snel ze YouTube moeten opkopen, al is het verdienmodel dan nog niet echt duidelijk en daardoor de eerste jaren vooral een kostenpost.
  
Ook sociale netwerken zoals Hyves en Facebook kwamen op.
Waar Hyves de strijd verloor begon Facebook steeds meer aan populariteit te winnen.
En natuurlijk zijn er tegenwoordig vele social media sites te vinden, zo is er voor iedere interesse wel een social media platform dat daarbij past. De grote social media platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter ken je, maar er zijn ook veel minder bekende platforms die misschien wel interessant voor je kunnen zijn.
Allicht een zoektocht waard!

In dit artikel wil ik het voornamelijk over de grote jongens hebben.
De graaiers. Het soort mens wat desnoods over lijken winst willen maken of zelfs al winst over hebben gemaakt.

Want natuurlijk, ook al krijgen wij al dit moois al jaren voor niets aangeboden, het gaat deze grote jongens alleen maar om het winstoogmerk! Dat is ook de reden waarom er in de beginjaren van al dit soort platvormen totaal niet moeilijk werd gedaan met wat jij of ik te zeggen hadden. Ze moesten immers nog groeien. 
Dus, Moreel of niet, je kon en mocht het kwijt.
Had jij commentaar op de regering van jouw land, spuien maar!
Was jij het niet eens met beleid? Roep het maar!
Was jouw geluid uniek, afwijkend of allicht opruiend?
Laat het maar horen. Laat het maar zien.

Googles 'YouTube' begon zelfs te betalen voor jouw videofilmpjes, als je genoeg views had.
En maar belonen en aansporen om mee te doen. En om nu te zeggen dat ze heel selectief waren in de aangeboden content, niet echt.
Mijn eerste onthoofding bijvoorbeeld, zag ik op YouTube. Wreed genoeg net na een video over eten bereiden.
Ongevraagd, onverwachts en ongewild en alleen mogelijk omdat alles gepost mocht worden.

Google zelf is ook zo'n bedrijf. Jij krijgt van mij, ik neem van jou.
Ik geef je Android en wil er je locatie voor terug. En je surf gedrag. En waar je mee bezig bent. Wat je interesses zijn. Of je ziek bent of gezond, met wie jij belt en mailde. Gaat zo maar door.

"Oké dan! Nâh snappik ut! Jè hep ut hieâh dus auvâh praaivesie?"

Nee. Niet specifiek. Privacy is best een ding, 
iets waar je bij stil moet staan als je van dergelijke diensten
gebruik gaat maken of al maakt. Dit artikel gaat ergens anders over .

En ach, Facebook. Wat een ellende. Altijd geweest ook. Moest zogenaamd mensen dichter bij elkaar brengen. Inmiddels weten ze meer over jou en mij dan wij over ons zelf. Ze verdienen miljarden aan data die ze opscheppen, net als Google.
Feitelijk stalkt Facebook bijna elke internet gebruiker, ook als ze geen gebruik maken van Facebook, zoals ikzelf. Toch proberen die aasgieren data over je te verzamelen door middels pixels, buttons en andere track technieken. Om er nog meer aan te verdienen, want ja, je moet je aandeelhouders natuurlijk tevreden houden.

Al dit soort bedrijven verdienen geld aan ons. Ook al betalen wij geen cent, onze gegevens zijn veel waard. Onze gegevens worden verzameld, geanalyseerd en doorgespit. Niet alleen door deze bedrijven, maar vooral ook door andere bedrijven die hun data over ons, opkopen. Onze gegevens worden indien vereist door de overheid, overhandigd aan de overheid. De reclames die wij overal op internet zien, zijn door onze gegevens betaald en leveren opnieuw data en geld op voor hen.
De grote jongens!

Het zijn ironisch genoeg ook wij, die dit soort bedrijven groot hebben gemaakt.
We zijn net eender kleine kinderen, hun systeem binnengelokt met allerlei lekkers.
Vrijwillig gaven en geven wij onze persoonlijke gegevens af, want ach, welk kind wilt er nu niet een gratis snoepje, waar het niets voor hoeft te doen. Of een leuk speeltje, dat kan ook.
Massaal en juichend hebben wij deze data-monsters op laten groeien en gevoed.
Helaas zijn wij als 'ouders' van deze monsters gefaald in het kastijden!
Wij als gebruikers hebben verzaakt de grenzen vast te stellen.

En nu anno 2020, beginnen de rollen om te keren!
Het zijn nu juist deze grote jongens, met hun invloed, kapitaal en macht, die aan ons gaan vertellen wat wij wel of niet mogen zeggen of laten zien! Steeds meer gedragen zij zich als het gezag en vervullen de rol van ouders naar het kind. Of dat van een beul!

Maar wij zijn de ouders! Wij hebben jullie grootgebracht!
Zonder ons, geen jullie. Zo simpel is het.

Maar ook al hebben wij overduidelijk gefaald in jullie opvoeding, dat geeft jullie geen recht om onze mening te onderdrukken. Het geeft geen recht om te bepalen of wij het wel of niet eens zijn met bijvoorbeeld een overheidsmaatregel. Wij hoeven niet te pikken dat een Tweed wordt verzien van een waarschuwing waarin staat dat het bericht niet juist is. Dat zijn of haar mening niet strookt met die van de overheid of de maatschappij.
Om maar wat te noemen, Twitter!

Onze videofilmpjes hoeven niet gecensureerd of verwijderd te worden, omdat je als burger andere inzichten én meningen hebt dan die van de staat, maatschappij of linkse media.
Zolang wij ons aan de wet houden, zijn wij vrij om te posten wat we willen.
Ook als het je niet aanstaat, YouTube!

En nee, Facebook. Ook jullie hebben dit soort rechten niet. Zomaar hele accounts opdoeken omdat er mensen zijn die ergens op tegen zijn of juist voor, deugt niet. Dit soort censuur deugt niet.
Overigens, de zogenaamde 'fact checkers' hebben ook niet altijd gelijk.
Objectiviteit is ook bij hen vaak ver te zoeken.


Dat deze ontwikkeling zich voortzet baart mij als vrije burger zorgen.
Het gaat recht in tegen de vrijheid van meningsuiting die wij als burgers hebben in Nederland en grote delen van Europa. Maar ook in de Verenigde Staten. Zie bijvoorbeeld de laatste verkiezingen! 

Maar, belangrijker nog;
Het gaat zelfs lijnrecht in tegen een wet waar deze grote 'techbedrijven' in de Verenigde Staten zelf om gepleit hebben in 1996: Section 230 of the Communications Decency Act

Zodat jullie bedrijven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld couranten, gevrijwaard zijn van de door gebruikers ingezonden materiaal zoals; meningen, opinies, beweringen en alles wat jullie gebruikers posten.
Immers, stelde jullie zelf vast, wij faciliteren alleen de ruimte en kunnen onmogelijk verantwoordelijk gehouden worden voor wat onze gebruikers posten, in beeld en/of tekst. 

Bemoei je er nu dus ook niet mee!


©Wakkah.nl-2020

PRAAT ERAUVÂH!

 Discussieer jij ook graag mee over bovenstaande onderwerp?
Verzin een nickname, voer je e-mailadres in en je kan gelijk posten. Het FastComments systeem logt jouw dan gelijk in!
Als je post of op een andere manier gebruikt maakt van onze comment systeem, ga je akkoord met Onze Gedragscode.
Lees deze dus even door.

wakkah logo
Over Wakkâh

Wakkah.nl is een particulier initiatief én probeert door middels artikelen en verwijzingen naar websites, medeburgers wakker te schudden!

Met Dank Aan
  • Jensen.nl
  • Haags.Nu
  • FriendWeb.nl

Wakkâh Links

© Copyright 2020-2021  |  Wakkah.nl  -  All Rights Reserved  |  Privacy and Cookie Policy  | Gedragscode Discussieplatform |